Debat

FH: Ny analyse er klokkeklar - hellere få lønnede timer, end lang ulønnet praktik

En ny analyse viser, at få timers lønnet beskæftigelse har en markant større effekt på aktiveringen af arbejdsløse, end ulønnet praktik, som er det redskab, der benyttes mest i beskæftigelsesindsatsen i dag. Der er dermed brug for en markant gentænkning af disse indsatser, skriver Nanna Højlund.

En analyse fra Aarhus Universitet og Væksthusets Forskningscenter viste, at over halvdelen af en gruppe kontanthjælpsmodtagere med få lønnede timer to år efter, var i enten fuldtids-eller deltidsjob, hvilket var markant flere, end gruppen i en almindelig beskæftigelsesindsats.
En analyse fra Aarhus Universitet og Væksthusets Forskningscenter viste, at over halvdelen af en gruppe kontanthjælpsmodtagere med få lønnede timer to år efter, var i enten fuldtids-eller deltidsjob, hvilket var markant flere, end gruppen i en almindelig beskæftigelsesindsats.Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Nanna Højlund
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

På gode dage bærer jobbet måske lønnen i sig selv, men mon ikke de fleste af os sætter pris på at kunne se anstrengelserne også kommer til udtryk i en lønseddel?

Det er sund fornuft, at løn og arbejde hænger sammen, men sådan er det desværre ikke for alle.

Er man arbejdsløs, er det reglen mere end undtagelsen, at man havner i en ulønnet virksomhedspraktik.

Og med regeringens ønske om at skabe 'arbejdspligt' for en særlig gruppe ikke-etniske danskere, påtænker man at benytte sig af såkaldt 'nytteindsats', der i udgangspunktet heller ikke er lønnet.

Er det virkelig vejen frem?

Så mange som muligt i lønnet beskæftigelse

I en ny analyse, som Aarhus Universitet har lavet sammen med Væksthusets Forskningscenter, har man sammenlignet to grupper lignende aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

Her kan ulønnet virksomhedspraktik sagtens fortsat spille en rolle – men kun som et middel til at afprøve konkrete arbejdsopgaver, der netop kan føre til ordinære løntimer.

Nanna Højlund
Næstformand, FH

Den ene gruppe fik få løntimer i en ordinær virksomhed, den anden gruppe gjorde ikke. Effekten var markant.

Lidt over halvdelen af dem, der fik løntimer – ofte ganske få i starten – var to år efter enten i fuldtidsjob eller kunne bidrage til egen forsørgelse via et lønnet arbejde i færre timer.

Til sammenligning gjaldt det kun tolv procent af den samlede gruppe af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere i samme periode, som modtog en almindelig beskæftigelsesindsats.

Dertil skal kobles en tidligere analyse, der fokuserede på det kedelige faktum, at overførselsindkomster ofte er noget, man arver.

Forstået således, at børn af forældre på overførselsindkomst har en forøget risiko for selv at havne uden for arbejdsmarkedet.

Den tidligere analyse viste også, at der ikke skal mere end syv timers arbejde om ugen for forældrene, før den risiko sænkes. Så selv om overførselsindkomst er arveligt, så er lønnet arbejde det heldigvis også.

Sammenlagt lægger de to analyser et klart spor ud for vores indsats for arbejdsløse – målet må være, at så mange som muligt kommer i en form for ordinær lønnet beskæftigelse.

Også selv om det kun er få timer om ugen. Det er faktisk også det, de arbejdsløse selv ønsker.

Indsatserne skal gentænkes

Der er med den nye analyse brug for en markant gentænkning af den måde, der i dag bliver målt på og prioriteret i indsatser til arbejdsløse.

I en årrække har vi set en markant opprioritering af ulønnet virksomhedspraktik. I visse tilfælde som en trædesten til et ordinært job. I visse tilfælde med muligheden for at supplere praktikken med lønnede timer.

Læs også

Men desværre også alt for ofte uden mening for den enkelte arbejdsløse.

Ulønnet praktik efter ulønnet praktik. Det er i dag det redskab, der benyttes allermest i beskæftigelsesindsatsen, med over 100.000 virksomhedspraktikker i 2023.

Men når vi nu ved, at effekten – særligt hos dem, der er længst væk fra arbejdsmarkedet – er så markant i forhold til løntimer, så er det en helt skæv prioritering.

I stedet burde fokus være på at få arbejdsløse ud i selv et meget lille antal ordinære løntimer.

Her kan ulønnet virksomhedspraktik sagtens fortsat spille en rolle – men kun som et middel til at afprøve konkrete arbejdsopgaver, der netop kan føre til ordinære løntimer.

Udfordringen med de ulønnede virksomhedspraktikker er, at vi mangler det store overblik over, hvordan de bliver brugt, og især hvor mange af dem som fører til ordinære løntimer, og om de blev til flere timer – eksempelvis fuld tid.

Hvis hensigten med arbejdspligten er at skabe en hverdag, der bedst muligt ligner en arbejdsdag, så bør der jo også følge en lønseddel med. Præcis som hos alle os andre.

Nanna Højlund
Næstformand, FH

Det er vigtigt, at vi fremover altid kan se, om ulønnet virksomhedspraktik rent faktisk fører til lønnede timer.

Så har vi et reelt sammenligningsgrundlag i forhold til den nye analyse, der viser, at det giver markante resultater at give selv få løntimer til kontanthjælpsmodtagere.

Stof til eftertanke

Resultaterne af den nye analyse bør give stof til eftertanke i forhold til de to mest væsentlige politiske diskussioner på beskæftigelsesområdet lige nu:

For det første: Diskussionen om fremtidens beskæftigelsesindsats.

Hos regeringens ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats må det stå med flammeskrift at få skabt et system, der underbygger et styrket fokus på at få skabt ordinære timer til personer langt væk fra arbejdsmarkedet.

Hvordan gør vi bedst det? Jo, foruden en grundig opfølgning og dermed evidens på effekten af ulønnet virksomhedspraktik, så spiller virksomhederne selvfølgelig en stor rolle.

Og man må gå ud fra, at når virksomhederne kan etablere over 100.000 ulønnede virksomhedspraktikker årligt, så står de også i en situation, hvor nogle af disse kan veksles til småjobs med større beskæftigelseseffekt.

Men det virker også helt afgørende, at der er de rette ressourcer til at bistå og vejlede denne gruppe af arbejdsløse med at få matchet dem med en virksomhed.

Dermed bliver sagsbehandlere, deres vilkår og samarbejde med virksomhederne utroligt vigtigt. Ikke noget, der rimer særligt godt på regeringens – og ekspertgruppens – ambitioner om at gennemføre en væsentlig besparelse på beskæftigelsesindsatsen.

Læs også

For det andet har vi diskussionen om 37 timers arbejdspligt for en stor gruppe indvandrere.

På tegnebrættet virker det til at være ulønnet nytteindsats, der skal udgøre hovedparten af de 37 timer, og dermed være vejen frem for denne gruppe, der er langt væk fra arbejdsmarkedet.

Men den nye analyse af løntimers effekt sætter i den grad spørgsmålstegn ved, om ulønnet nytteindsats er det rigtige redskab at bruge.

Ud over opkvalificering, danskundervisning og andre virksomhedsrettede aktiviteter, bør der i langt højere grad også være fokus på at skabe bedre mulighed for at få ordinære timer, med ordinære lønsedler, for denne gruppe.

Hvis hensigten med arbejdspligten er at skabe en hverdag, der bedst muligt ligner en arbejdsdag, så bør der jo også følge en lønseddel med. Præcis som hos alle os andre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Nanna Højlund

Næstformand, Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), forkvinde, Sosu H (2018-), medlem, 2030-panelet, formand, Arbejdermuseet
pædagogmedhjælper, Master i public administration (CBS 2013)

0:000:00